Zonnebeke 8980
+471670228
jarne.dekein@student.howest.be

Cash for cars

Bedrijfswagens zijn een onderwerp waar er veel extreme meningen over zijn. ‘Schaf die bedrijfswagens af!’ klinkt het bij velen. Als antwoord hierop gaf de Vlaamse Overheid het Cash for cars systeem. 

Wat is cash for cars?

Dit systeem zorgt ervoor dat de werknemers die het recht hebben op een bedrijfswagen ervoor kunnen kiezen om die op te zeggen in ruil voor een bepaald bedrag. 

Waarom?

Op 23 december 2019 bracht https://www.statistiekvlaanderen.be (/nl/filezwaarte) een rapport uit over de filezwaarte in Vlaanderen en men schreef dit: “In november 2019 bedroeg het jaargemiddelde van de filezwaarte op de hoofdwegen in het Vlaamse Gewest 762 kilometer uren per werkdag. Dat wil zeggen dat er in de 12 voorafgaande maanden elke werkdag gemiddeld 762 kilometer file was gedurende 1 uur lang.”

Deze cijfers zijn allemaal hoger dan in de vorige jaren en het ziet er niet naar uit dat het snel zal dalen. Daarom lanceerde de overheid dit initiatief, zodat het aantal auto’s op de wegen zou verminderen. In volgende grafiek zien we de groei van het aantal ingeschreven wagens in België.

Wat heeft het al opgebracht?

Volgens een berekening van het de HR-dienstverlener Acerta (10 september 2019) werd slechts 0,14 procent van alle bedrijfswagens ingeleverd in september 2019. Dit was anderhalf jaar na het invoeren van het systeem van ‘cash for car’. Dit wil dus zeggen dat slechts 14 op de 10 000 werknemers hun bedrijfsauto ingaven in ruil voor cash.

In een artikel van 10 januari 2020 van S. Rombaut (VRT NWS) wordt vermeld dat SD Worx (sectorgenoot van Acerta) zo’n 540 gevallen in het totaal telt van werknemers die hun bedrijfswagen ingaven in ruil van cash.

Volgens SD Worx zijn deze lage cijfers te danken aan de leasingcontracten die vasthangen aan bedrijfswagens, ook de werkgevers moeten dan hun mobiliteitsbeleid aanpassen en dit kost veel tijd. Ook ligt het aan de werkgevers of ze de keuze geven aan de werknemers om gebruik te mogen maken van het ‘cash for car’ systeem.

Om dit systeem te mogen gebruiken moet de werkgever binnen zijn onderneming al minstens 3 jaar met bedrijfswagens werken. Ook de werknemer moet aan een voorwaarde voldoen. “De werknemer moet in de laatste 3 jaar minstens 12 maanden een bedrijfswagen gehad hebben. Bovendien moet hij die in de drie maanden voorafgaan aan de aanvraag van de mobiliteitsvergoeding ononderbroken ter beschikking gehad hebben.” Aldus https://www.vlaanderen.be/mobiliteitsvergoeding-cash-for-car.

Conclusie

Het ‘cash for car’ systeem heeft een goede bedoeling, maar is niet aantrekkelijk genoeg voor werknemers of bedrijfsleiders. Het is gemakkelijker voor hun om de auto te kunnen gebruiken voor privé- en werkverplaatsingen, mocht men hun bedrijfswagen inruilen dan zou dit de kosten niet dekken om een andere auto te kopen of zouden mensen niet voor het openbaar vervoer kiezen, omdat dit niet altijd even betrouwbaar of bruikbaar is.

Ik denk dat de overheid naar andere oplossingen moet zoeken om het wagenpark in Vlaanderen te doen dalen. Bedrijfswagens zijn zeker een deel van dit grote wagenpark, maar er zouden toch zeker andere oplossingen kunnen zijn om het aantal wagens in Vlaanderen te verminderen.

Wat vond je van dit bericht?

Selecteer een ster om mij feedback te geven!

/ 5.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *