Zonnebeke 8980
+471670228
jarne.dekein@student.howest.be

Data streaming

Arduino data project

Voor de module Basiskennis statistiek, databases en netwerkmodellering hebben we de opdracht gekregen om met een Arduino UNO kit een game te maken. Uit deze game halen we een bepaalde set van data en deze data leren we visualiseren en interpreteren. 

In het eerste semester hadden we ook al een opdracht rond Arduino gehad. De opdracht was toen ook om een spel te maken. Toen maakte ik een ‘Simon says’-achtige memory game. Achter deze game zat een simpele code die niet ingewikkeld was. Voor deze opdracht koos ik terug voor een memory game, maar deze keer met een wat moeilijkere code. Ik wou mezelf uitdagen om wat meer code proberen te interpreteren en te begrijpen.

De fysieke game

Om met de data om te gaan hebben we eerst de game nodig die fysiek gebouwd is. Dit is hoe de memory game die ik gemaakt heb eruit ziet. 

De code

De code die je online vindt om de Arduino in werking te krijgen heeft geen commands die ervoor zorgen dat de data uitgeschreven wordt naar een extern bestand. Om deze lijnen zelf te schrijven heb ik een heel eind moeten zoeken om de code juist te krijgen. Mijn kennis van programmeren is zeker niet goed genoeg om zomaar aanpassingen of toevoegingen te doen aan een code. 

Data

Nadat de code goed aangepast is, moet de data die je verkrijgt door het spel te spelen opgeslagen worden. Deze data voegen we toe in een programma genaamd Knime. Knime is een programma die helpt om verschillende soorten data te verwerken en te visualiseren op een gemakkelijke manier.

Om data representatieve data te krijgen heb ik mijn eigen game een aantal keren gespeeld en laten spelen door andere mensen. Ik heb 10 databases verzamelt en ik kan alle relevante nodige data in 1 grafiek gieten. 

De memory game kan uitgespeeld worden wanneer je 13 stappen na elkaar kan herhalen. Uit deze bar chart kan je vaststellen dat pas 1 persoon van de 10 de game heeft kunnen uitspelen. Het is geen gemakkelijk spel, maar is wel redelijk verslavend. Ik heb ondervonden dat mensen meestal nog eens willen proberen om hun persoonlijke high score te verslaan.

Reflectie

Ik vond dit geen simpele opdracht. Ik heb het meest moeten zoeken over hoe ik mijn code moest aanpassen om data weg te schrijven. Het kan wel een nuttige opdracht zijn om later te weten hoe je handig in Knime werkt. Ik vond het jammer dat ik zoveel tijd moest spenderen aan de Arduino kit. Volgens mij moest de focus toch wat meer liggen op de data i.p.v. op de Arduino, maar dit was bij mij niet het geval.

Wat vond je van dit bericht?

Selecteer een ster om mij feedback te geven!

/ 5.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *